Debats a l’entorn de l’Associativisme i la Ciutat

Esquema de la ponència:

Es tracta de veure la relació entre l’administració i el teixit associatiu. Oferiré una visió des de l’Administració.

1ª Reflexió:

Una institució gestiona i es relaciona en funció de les seves competències. Això no sempre és així:

Els ajuntaments han assumit responsabilitats que no els pertoquen, donant satisfacció a peticions/reivindicacions de la ciutadania.

(Centre de Planificació Familiar, Centre Salut Mental “Martí i Julià, Escola de Música).

L’Ajuntament, a petició/reivindicació de sectors de la ciutadania fa paper mediador davant d’altres institucions, que sí són competents.

(Ensenyament, CAP Districte V).

La gent i les entitats es relacionen amb l’Ajuntament en funció de les competències municipals i, independentment, de les competències municipals. Això es dóna perquè l’Ajuntament és:

♦ La institució més propera al ciutadà.
♦ La més permeable.
♦ La que té menys recursos i la que més problemes quotidians soluciona.

A altres administracions la relació és diferent:

♦ Govern central i institucions parlamentàries (iniciatives legislatives -500.000 signatures- i alguns Consells: Joventut).
♦ Govern Autonòmic (alguns Consells sectorials).
♦ Administracions de segona elecció: Entitats metropolitanes (consultes), Consell Comarcal, Diputació (acció de suport als ajuntaments).

 2ª Reflexió:

Suport per tal de potenciar les entitats i disposar d’una societat forta.

Convenis/subvenció (de contraprestació mútua).

♦ Noranta nou convenis. 48 milions pessetes.
♦ Manteniment i funcionament de l’entitat.
♦ Cal projectes innovadors de ciutat

Cessió de locals (62 casals i centres cívics).

Cessió infraestructures.

Cessió Impremta.

Recursos humans (animadors – animadores).

Cal no oblidar les entitats esportives.

 3ª Reflexió:

Establir marcs de debat que permetin vehicular les propostes del teixit social perquè siguin tingudes en compte amb voluntat de ser executades.

Òrgans consultius:

♦ Comissions: Comissió Municipal de Festes, Comissió veïnal de seguiment obres del CAP Districte V, Comissió directiva de l’URBAN.
♦ Consells Sectorials: Solidaritat i Cooperació, Ciutat i Comerç.

4ª Reflexió:

Entitats interessades per fer altres funcions que les normals i tradicionals. Associacions de serveis. La participació pot ser també execució.

♦ Centre d’Informació de Atenció a Persones Estrangeres.
♦ Dispensari d’alcoholisme Santa Rosa (tractament alcoholisme i tabaquisme).
♦ FARO (pisos acollida toxicòmans).
♦ Associació esportiva i de lleure Serra de Marina (esports per a disminuïts).

 

5ª Reflexió:

La societat es transforma. La nostra ciutat veurà fets els grans reptes del Segle XXI si participa la majoria, de forma individual o organitzada.

♦ Fòrum 2004.
♦ Recuperació Riu Besòs.
♦ Ciutat equilibrada.
♦ Ciutat solidària i intercultural.

La història dona la raó a aquesta afirmació. Les lluites des del 65 fins al 79 per l’ambulatori, l’ensenyament, el transport i les millores als barris van aconseguir l’inici d’un procés de transformació a Santa Coloma.

Perquè el teixit social jugui un paper important en la transformació de la ciutat:

♦ Sobirania
♦ Capacitat gestió / activitats / proposta.
♦ Independència.
♦ No instrumentalització / no subordinació (ni política ni institucional)

6ª Reflexió:

Compromís de posar sobre la taula tot. Voluntat de potenciar la participació com un element clau de la forma de governar.

Intervenció com a Tinent d’Alcalde de l’Àrea de Benestar Social

print