Esquema de la ponència:
Es tracta de veure la relació entre l’administració i el teixit associatiu. Oferiré una visió des de l’Administració.
1ª Reflexió:
Una institució gestiona i es relaciona en funció de les seves competències. Això no sempre és així:
Els ajuntaments han assumit responsabilitats que no els pertoquen, donant satisfacció a peticions/reivindicacions de la ciutadania.
(Centre de Planificació Familiar, Centre Salut Mental “Martí i Julià, Escola de Música).
L’Ajuntament, a petició/reivindicació de sectors de la ciutadania fa paper mediador davant d’altres institucions, que sí són competents.
(Ensenyament, CAP Districte V).
La gent i les entitats es relacionen amb l’Ajuntament en funció de les competències municipals i, independentment, de les competències municipals. Això es dóna perquè l’Ajuntament és:
♦ La institució més propera al ciutadà.
♦ La més permeable.
♦ La que té menys recursos i la que més problemes quotidians soluciona.
A altres administracions la relació és diferent:
♦ Govern central i institucions parlamentàries (iniciatives legislatives -500.000 signatures- i alguns Consells: Joventut).
♦ Govern Autonòmic (alguns Consells sectorials).
♦ Administracions de segona elecció: Entitats metropolitanes (consultes), Consell Comarcal, Diputació (acció de suport als ajuntaments).
2ª Reflexió:
Suport per tal de potenciar les entitats i disposar d’una societat forta.
Convenis/subvenció (de contraprestació mútua).
♦ Noranta nou convenis. 48 milions pessetes.
♦ Manteniment i funcionament de l’entitat.
♦ Cal projectes innovadors de ciutat
Cessió de locals (62 casals i centres cívics).
Cessió infraestructures.
Cessió Impremta.
Recursos humans (animadors – animadores).
Cal no oblidar les entitats esportives.
3ª Reflexió:
Establir marcs de debat que permetin vehicular les propostes del teixit social perquè siguin tingudes en compte amb voluntat de ser executades.
Òrgans consultius:
♦ Comissions: Comissió Municipal de Festes, Comissió veïnal de seguiment obres del CAP Districte V, Comissió directiva de l’URBAN.
♦ Consells Sectorials: Solidaritat i Cooperació, Ciutat i Comerç.
4ª Reflexió:
Entitats interessades per fer altres funcions que les normals i tradicionals. Associacions de serveis. La participació pot ser també execució.
♦ Centre d’Informació de Atenció a Persones Estrangeres.
♦ Dispensari d’alcoholisme Santa Rosa (tractament alcoholisme i tabaquisme).
♦ FARO (pisos acollida toxicòmans).
♦ Associació esportiva i de lleure Serra de Marina (esports per a disminuïts).
5ª Reflexió:
La societat es transforma. La nostra ciutat veurà fets els grans reptes del Segle XXI si participa la majoria, de forma individual o organitzada.
♦ Fòrum 2004.
♦ Recuperació Riu Besòs.
♦ Ciutat equilibrada.
♦ Ciutat solidària i intercultural.
La història dona la raó a aquesta afirmació. Les lluites des del 65 fins al 79 per l’ambulatori, l’ensenyament, el transport i les millores als barris van aconseguir l’inici d’un procés de transformació a Santa Coloma.
Perquè el teixit social jugui un paper important en la transformació de la ciutat:
♦ Sobirania
♦ Capacitat gestió / activitats / proposta.
♦ Independència.
♦ No instrumentalització / no subordinació (ni política ni institucional)
6ª Reflexió:
Compromís de posar sobre la taula tot. Voluntat de potenciar la participació com un element clau de la forma de governar.
Intervenció com a Tinent d’Alcalde de l’Àrea de Benestar Social