La utilització del cotxe elèctric té un seguit d’avantatges tant per als propietaris com per a la societat. Estem parlant d’un cost entre 1,5 i 2 euros per cada 100 km; de la inexistència de soroll, d’emissions d’òxids de nitrogen i de partícules contaminants en suspensió, així com d’un 30% menys d’emissions de CO2 que un vehicle convencional. En definitiva estem parlant d’estalvi econòmic i de beneficis medi ambientals, que contribueixen a la millora de la qualitat de l’aire.
Recentment, amb el disseny i la coordinació del Consell Comarcal del Barcelonès, s’ha posat en funcionament una xarxa de 49 punts de recàrrega per a vehicles elèctrics a 9 aparcaments de les ciutats del Barcelonès Nord i l’Hospitalet. El sistema funciona amb unes targetes de prepagament que s’adquireixen al mateix aparcament.
És de domini públic que el cotxe elèctric és molt més pràctic per utilitzar-lo el dia a dia a la ciutat i que, per contra, és superat pel de benzina pels viatges de llarg recorregut i per “donar-li canya al compta quilometres”. Moltes persones poden pensar que aquesta actuació és, tant sols, un fet simbòlic, sense cap transcendència real en la vida quotidiana. I això la gent ho pensa per què coneix el poder de les multinacionals del petroli i veuen el futur amb pessimisme.
No és, únicament, un fet simbòlic impulsat per a sensibilitzar a la població. Són més coses si tenim en compte que al 2013 Barcelona serà la capital mundial del cotxe elèctric en acollir la pròxima edició del “Elèctric Vehicle Symposium” i que és la primera ciutat de l’estat en infraestructures de recàrrega i en vehicles elèctrics, tant en la flota pública com privada.
Que els cotxes ecològics, que no utilitzen benzina, entre ells l’elèctric, són el futur està clar. És un encert que a Santa Coloma no ens oblidem d’això i, en aquest sentit, la proposta del Pla d’Actuació Municipal (PAM) preveu, a l’apartat sobre medi ambient i sostenibilitat, una actuació per atendre les necessitats dels vehicles elèctrics i el foment de la bicicleta.
La llàstima és que s’està abordant la crisi econòmica sense tenir en compte que en un futur proper tindrem una altra crisi, l’energètica, produïda per la disminució de les reserves petrolíferes i l’augment del preu dels carburants. Per a mi una línea de fons per sortir de la crisi és lligar l’economia amb l’ecologia i generar una nova estructura econòmica basada en la sostenibilitat, que suposaria crear nous llocs de treball estables.
Això no s’està contemplant, tret d’unes poques excepcions (1), en el sector automobilístic, que no està fent la reconversió necessària i continua produint cotxes contaminants que depenen del petroli. El que caldria, si volem assolir una mobilitat sostenible és, per una banda, la implicació empresarial del sector i, per l’altra, establir línees d’ajuts, des de les administracions, per fabricar cotxes ecològics i construir les infraestructures adequades (punts de recàrrega pels cotxes elèctrics…) Amb tot això es podrà iniciar la renovació de la flota i disminuir la dependència energètica.
Aquesta seria una manera de contribuir a sortir de la crisi actual amb una visió de futur, tot preparant-nos per combatre en millors condicions la crisi energètica que s’apropa.
Per totes aquestes reflexions em sembla positiva la posada en funcionament d’aquests 49 punts de recàrrega i que Santa Coloma també disposi d’aquest servei, amb 9 punts, al pàrquing de la Rambla de Sant Sebastià. I no ho contemplo com un fet simbòlic si no com una actuació que mira cap al futur. El futur no està en el petroli, està en les energies alternatives i renovables i quan més triguem en actuar en conseqüència més patirà la nostra societat.
Nissan acaba d’anunciar una inversió de 100 milions d’euros per fabricar una furgoneta elèctrica en la planta de Zona Franca. Es preveu la creació de 700 llocs de treball i la fabricació de 20.000 unitats el primer any
Publicat a Gramenet 2.0 26 de maig de 2012