Aquests darrers dies hem pogut llegir declaracions i opinions al voltant dels dos anys de govern municipal (PSC, ICV-EUiA, CiU). Jo no em resisteixo a la temptació de dir la meva, ara que estem a l’equador del mandat, i podem valorar la feina feta. Vagi per endavant que, com he escrit en diversos articles i al meu llibre “Santa Coloma a la recerca d’una nova identitat”, sempre he defensat l’acord entre les forces polítiques d’esquerra per abordar la transformació de Santa Coloma.
Les negociacions de l’acord de govern van estar marcades per dues realitats. Per una part, l’herència d’una etapa caracteritzada per l’opacitat, l’autoritarisme i la manca de diàleg i de transparència. I per l’altra, la crisi econòmica amb un elevat atur (1) que està provocant l’augment dels desnonaments i la malnutrició de les persones més vulnerables. Tot això sense oblidar els atacs a l’estat del benestar en la línea de privatitzar els serveis públics.
Si he de definir en una frase el gran objectiu d’aquest pacte de govern diria: garantir la qualitat democràtica i la cohesió social.
En aquest sentit s’està consolidant un canvi d’estil de l’equip de govern respecte a l’època anterior, tot avançant en la política de transparència i participació. La posada en funcionament de les Regidories de Districte i el procés d’elaboració del PAM han estat un exemple, com també ho és la posada en funcionament del portal web de Transparència. Cal citar aquí l’informe de “Transparència Internacional” que situa a Santa Coloma en el quart lloc de Catalunya (2).
Sense cap mena de dubte cal posar en valor les polítiques que s’han impulsat per evitar la fractura social i mitigar les conseqüències de la crisi. Podem fer esment, per exemple, al Pla d’Ocupació Local de 800.000 euros, a l’increment de recursos econòmics als serveis socials i al programa per garantir l’alimentació dels 2.300 infants necessitats, dotat amb 1,8 milions d’euros.
Però també cal valorar positivament actuacions de govern que incideixen en la qualitat de vida de la ciutadania, que no són competència municipal i que cal gestionar amb altres institucions. Dos exemples: La implicació intensa en les estratègies desenvolupades a la ciutat per aturar l’actual projecte de la MAT, i la defensa de les zones sensibles del riu Besòs.
Res no ha canviat i l’objectiu de garantir la qualitat democràtica i la cohesió social és totalment vigent pels dos anys que resten de mandat. Si mirem cap al futur, aconseguir que Santa Coloma sigui un referent estatal en politiques de transparència i que es reformi el Reglament de Participació Ciutadana, són dos reptes engrescadors. Continuar aplicant i creant programes per mitigar els efectes de la crisi, és una necessitat social imprescindible a la nostra ciutat.
Junt a tot això i com un altre vessant per combatre la crisi, generar ocupació i continuar transformant la ciutat, cal executar projectes com la rehabilitació del Mercat Sagarra, la reforma del Centre Comercial i la construcció de les pistes d’atletisme a Can Zam.
Aquest balanç positiu, dels dos primers anys, és possible fer-ho per l’existència d’un govern municipal plural. Segur, perquè es lògic, que la gestió diària de l’acord no han estat flors i violes, que hi han hagut dificultats i que calen ajustar coses, però també és segur que ha existit molta discussió i diàleg per tal de garantir l’estabilitat i la governabilitat de la ciutat.
1.- Segons l’informe del primer trimestre del 2.013 de l’Observatori del Barcelonès Nord, l’atur a Santa Coloma és de 13.846 aturats, el que significa un taxa del 22%.
2.- L’informe de “Transparència Internacional”, gener 2.013, dóna a Santa Coloma 95 punts sobre 100, 10 punts més que al 2.010, i situa a la nostra ciutat al lloc 4 de Catalunya i al 19 de l’estat.
Publicat a Gramenet 2.0 el 12 de juliol de 2.013